Omavalvontasuunnitelma, päivitys 1/2025
Omavalvontasuunnitelman julkaiseminen sähköisesti tuli pakolliseksi 2024.
Omavalvontasuunnitelman avulla varmistetaan toiminnan laatua, asianmukaisuutta ja turvallisuutta sekä seurataan asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä.
Tutustu Aqua&Fysio Oy:n omavalvontasuunnitelmaan
Palveluntuottajaa, palveluyksikköä ja toimintaa koskevat tiedot
Palveluntuottajan perustiedot
Aqua&Fysio Oy
2848735-9
Hanna Tamminen
0445961715
hanna.tamminen@aquafysio.fi
www.aquafysio.fi
Yhteiseen palveluyksikköön kuuluvien palveluntuottajien nimet, Y tunnukset ja yhteystiedot
Kira Durchman, 2922423–5
Heidi Abrahamsson 2334794-7
Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
Aqua &Fysio Oy tuottaa terveyden, hyvinvoinnin- ja kuntoutuksen palveluita kuten fysio- ja allasterapiapalveluita pääkaupunkiseudulla vastaanotolla, kotikäynnein ja etäpalveluna.
Erillisenä palveluna tarjotaan psyykkisiä toimintoja tukevaa ratkaisukeskeistä terapiaa.
Terapeuttien osaaminen on tuki- ja liikuntaelinsairauksien, neurologisten oirekuvien ja asiakkaiden parissa , joilla on toimintakyvyn haasteita sairauden tai vamman vuoksi. Asiakasmäärä on noin tuhat asiakaskäyntiä vuositasolla, yrityksessä toimii 3 terapeuttia.
Tavoitteena on hyvinvoiva ihminen.
Aqua&Fysio Oy tuottaa palveluita sopimusten kautta esimerkiksi Kela, kunnat. Muita ryhmiä ovat vakuutusyhtiöiden asiakkaat sekä yksityisasiakkaat.
Osa palveluista tuotetaan alihankinnan kautta.
Palvelut tuotetaan pääkaupunkiseudulla , etäyhteysmahdollisuus kattaa koko Suomen.
Asiakkuuden alkaessa täytetään potilasrekisteritiedot.
Käynnit dokumentoidaan sähköisesti.
Kirjaaminen on tietosuojattua.
Omavalvontasuunnitelman laatiminen ja julkaiseminen sekä vastuunjako
Hanna Tamminen vastaa sähköisen omavalvontasuunnitelman laatimisesta, toteutumisen seurannasta, päivittämisestä ja julkaisemisesta.
Hanna Tamminen johtaa asiakaskoordinointia sekä asiakashankintaa sekä kerää palautetta. Palautteen ja sisäisen kehittämisen avulla kehitetään toimintaa ja palveluita asiakasryhmiin sopiviksi.
Alihankkijat vastaavat asiakasuhteista ja niiden ylläpitämisestä vastuullisesti ja itsenäisesti.
Aqua&Fysio Oyn henkilöstöllä on Valviran laillistama tutkinto ja rekisteröintinumero sekä riittävä perehtyneisyys, koulutus- ja kielitaso asiakkaan kuntoutusta vaativaan tilanteeseen. Terapeutit ovat sitoutuneet hyvään kuntoutuskäytäntöön ja osaaminen koostuu ylläpitävästä osaamisesta, kokemuksesta ja menetelmäkoulutuksista. Fysioterapeutit ovat sitoutuneet omavalvontasuunnitelman toteutukseen.
Henkilöstöä on 3, joista yksi päätoiminen ja 2 sivutoimisia. Opiskelijat pääsevät työskentelemään yhdessä ohjaavan terapeutin kanssa. Henkilöstö on sitoutunut ja kokenut joukko alan osaajia, joilla on vastuullinen työote, joka näkyy laatuna asiakas- ja potilasturvallisuudessa.
Asiakkaat on otettu mukaan kehittämään toimintaa, tuomaan ideoita esille ja kannustettu antamaan palautetta.
Aqua&Fysio Oy on sitoutunut kehittämään ja tuottamaan toimivia palvelupolkuja asiakkaille ja heidän tarpeisiin.
Terapiaa tuotetaan pääsääntöisesti julkisissa tiloissa, joissa toimitaan kunkin turvallisuussuunnitelman mukaisesti esimerkkeinä kuntosalitilat, uima-altaat, päivätoiminta- tai kouluyksiköt.
Omavalvontaa päivitetään tarpeen mukaan tai vähintään 1 kertaa vuodessa. Omavalvonta on luettavissa aquafysio.fi -sivustolla.
Palveluyksikön omavalvonnan toteuttaminen ja menettelytavat
Yhteydenotto puhelimitse, sähköpostilla tai yhteydenottolomakkeen kautta www-sivuilta
Tiedonsiirto otetaan vastaan ja lähetetään eteenpäin tietosuojatusti ja sähköisesti. Käytössämme on Diarium- Järjestelmä ja sähköinen dokumentointi, jolla turvataan tietosuojattu toimintaperiaate.
Asiakkaan siirtyessä tai päättäessä kuntoutuksen siirto ja mahdollinen perehdytys suoritetaan yhteistyössä asiakkaan toiveiden tai maksajatahon palvelukuvauksen ehtojen mukaisesti.
Yrityksen henkilöstö toimii moniammatillisesti ja pyrkii laaja-alaiseen yhteistyöhön asiakkaan etujen mukaisesti. Moniammatillinen yhteistyö toteutuu yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Yrityksellä on resurssit henkilöstön väliseen terapian jatkuvuuden varmistamiseen lomien tai sairauksien ajan.
Palveluiden turvallisuus ja laatu
Palvelut ovat laadukkaita, asiakaskeskeisiä, turvallisesti ja asianmukaisesti tuotettuja.
Palvelu tuotetaan kunkin palvelukuvauksen mukaisesti.
Palvelun riskinhallinnasta vastaa jokainen terapeutti omalla tahollaan perustuen palvelukuvauksen ehtoihin.
Riskienhallinta on huomioitu palvelumuotoilemalla turvallisuus- ja laatunäkökulmasta allasympäristöön kohdistuvat käynnit ja kotikäynnit yleisissä tiloissa.
Digitaalinen turvallisuus ja laatu on huomioitu riskinhallinnan näkökulmasta.
Riskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta :
ALLASYMPÄRISTÖN TURVALLISUUS & LAATU
TERAPEUTIN TILA
MAHDOLLISET RISKIT: Jaksaminen, väsymys, uupumus, mieliala, aiempi sairastelu tms, edeltävät tapahtumat, jotka vaikuttaneet voimavaroihin, fyysinen kunto, taidot
TOIMENPITEET: jokainen terapeutti huolehtii omasta hyvinvoinnista, tarpeista ja rajoistaan. Huolehditaan työn sisällöstä suunnitteluvaiheessa mm tauot, ravinto, päivän pituus.
Huomioidaan mahdolliset muuttuvat olosuhteet (sairastumiset, äkilliset muuttuvat tilanteet) poissolot.
Arvioidaan oma psykofyysissosiaalinen tila ennen asiakaskohtaamista parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Oma kouluttautuneisuus lisää työhyvinvointia ja asiakastyytyväisyyttä.
ASIAKKAAN TILA
MAHDOLLISET RISKIT: Vedenpelko, väsymys, uupumus, mieliala, aiempi sairastelu tms, edeltävät tapahtumat, jotka vaikuttaneet voimavaroihin, trauma, päihteiden käyttö
TOIMENPITEET: Voinnin kysely, ennakoiva suunnittelu allasterapiapäivää ja aikaa sovittaessa. Huomioidaan tila sen kertaisen allasterapian sisällössä. Kokonaistilan ymmärtäminen ja seuranta, tiedon jakaminen, ohjaus.
Huom. Allasharjoitteluun ei voi tulla päihteiden käytön alaisena eikä ns. krapulassa
ALTAAN ULKOPUOLISET TILAT
MAHDOLLISET RISKIT: Liukastumiset, kaatumiset, putoamiset, tapaturmat Portaat, seisova vesi, ura, kaadot liukkaus.
SEURAUKSET: Haava, ruhje, vamma, kuolema
TOIMENPITEET: ennakointi, ohjaus avustus, siirtymisvälineen valinta, tossut, Ensiapuosaaminen, tieto missä EA-välineet sijaitsevat uimahallikohtaisesti.
ALTAASSA TAPAHTUVAT
MAHDOLLISET RISKIT: vedenalaiset potkut, päälle uinti, hypyt veteen, raaja jää kiinni kaiteeseen SEURAUKSET: Murtuma, raajan sijoiltaan meno, jänne/lihasvamma, kaularanka/päävamma, hukkuminen, kuolema
TOIMENPITEET : Ruuhka-aikojen ulkopuolella toteutuva AT (allaskohtainen), sijoittuminen, hyppyjen suorittaminen 1x kerroin uimarin pituus vs syvyys tai 1.8m syvyyteen. Uimarin kanssa tehtävät sopimukset tai valvonta.
KÄYTETTÄVÄT VÄLINEET
MAHDOLLISET RISKIT: Rikkinäiset siirtymisen välineet, siirrytään vaihtoehtoiseen tapaan, josta erikseen tai seurauksena voi seurata vahinko SEURAUKSET: Kaatuminen välineellä voi aiheuttaa haavan, ruhjeen, murtuman, nivelen -,jänteen tai lihasvamman, pää/kaularankavamman, kuoleman. TOIMENPITEET: Arvioidaan käytettävä väline, puututaan rikkinäisen välineen kuntoon, Ilmoitus uimavalvojille. Rikkinäisen välineen poistaminen käytöstä.
ASIAKKAAN TERVEYDENTILA
MAHDOLLISET RISKIT: ihorikko, haavat, ompeleet, murtuma, turvotukset, Infektioriski altaan ulkopuolella, haavan, ompeleen avautuminen, SEURAUKSET: tulehdukset, palautumisen hidastuminen Korkein infektioriski altaan ulkopuolella.
TOIMENPITEET: Ihon tulee olla ehjä tai ommelalueelta sulkeutunut, päätös altaaseen menosta tai esteestä tehdään pukuhuoneessa arvion perusteella. Lääkärin suosituksen tai saatujen ohjeiden mukaan toimitaan.
SAIRASTELUN JÄLKEEN
MAHDOLLISET RISKIT: Puolikuntoisena allasterapiaan saapuminen
SEURAUKSET: Sairastumisen paheneminen, lääkitys, sairaalahoito, palautumisen hidastuminen
TOIMENPITEET: Ei sairaana altaaseen. Ei lämpöä tai kuumetta, kuumeeton vuorokausi ennen allasta, konsultointi/arviointi ennen allasterapiaa.
SAIRASKOHTAUS
MAHDOLLISET RISKIT: Epilepsia, sydänoireet, poikkeva olo, verensokeri
SEURAUKSET: Tiedottomuus, Hukkuminen, kuolema
TOIMENPITEET: Tiedostetaan ja ohjeistetaan sairauskohtausriskin uudelleen tulo. Ei altaaseen oireiden ollessa aktiivisena tai tapahtunut saman päivän aikana esim epilepsia. Sairausriskissä ennakoiva ote: lääkkeet tms vastaavat sovitusti mukana. Toimintaohjeet , ICE tiedot. Seurataan sairaskohtauksissa paikan turvallisuusohjeita. Ensiapuosaaminen
HUONO HENGITYSKONTROLLI, ASPIROINTI, VEDEN NIELEMINEN
MAHDOLLISET RISKIT: Aspirointi, josta voi seurata epämukava olo, keuhkokuume, hukkuminen, kuolema. Veden nieleminen vatsalaukkuun voi aiheuttaa oksentelua
TOIMENPITEET: Hengityskontrolli tarkistetaan jokaiselta asiakkaalta ja tunnistetaan aspirointiriski. Kenellä vaan voi mennä vettä keuhkoihin tai hörppiä tahattomasti vettä, joka aiheuttaa yskimistä ja vaikeutta hengittää. Näissä tilanteissa keskeytetään tekeminen ja rauhoitetaan tilanne hengityksen sujuvuuden palautumiselle. Arvioidaan jatko. Veden nielemistä tarkkaillaan ja toimitaan pienimmän riskin periaatteella.
KARKAAMINEN VETEEN TAI ALTAAN ULKOPUOLELLE, TARTTUMINEN TOISEN YMPÄRILLE
MAHDOLLISET RISKIT: uimari tarttuu toisen ympärille upottavasti
SEURAUKSET: Hukkuminen, kuolema
TOIMENPITEET: Vesiturvallisuustaitojen opettaminen, oman itsen pelastamisen taito.
Toimitilat ja välineet
Toimitila sijaitsee Korennontie 12 b, 01490 Vantaa. Toimitila on 25m2, sisältää vessan, odotustilan. Toimitila on turvallinen, tietosuojattu tila ja tilaan pääsy on esteetön. Tietosuojaan liittyvää materiaali säilytetään ja dokumentoidaan sähköisesti. Toimitila ja välineet puhdistetaan säännöllisesti jokaisen asiakaskäynnin jälkeen.
Toimitilan lisäksi terapiakäynnit toteutetaan pääsääntöisesti asiakkaan toimintaympäristössä, kuten koti, päivätoiminta, koulu, harrastusympäristö esimerkiksi kuntosali.
Käytettävät välineet ovat yleisesti hyväksyttyjä ja toiminnassa tavallisimmin käytettyjä terapiavälineitä, jotka on suunniteltu asiakaskäyttöön.
Välineiden puhdistus tapahtuu toimintaohjeiden mukaisesti ja yleinen ohje on puhdistaa välineet käytön jälkeen. Yleinen hygienian ylläpito ja sen huomiointi on tärkeää suojaamaan terveyttä ja hyvinvointia.
Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Tietosuojavastaava: Hanna Tamminen
Asiakastiedot säilytetään ja kirjataan sähköiseen, tietosuojattuun potilastietojärjestelmään ja terapeutilla on pääsy oman asiakkaan tietoihin.
Tarvittavat potilastietopaperien siirrot tehdään sähköisesti suosien suojatun sähköpostin käyttöä.
Asiakkaalla on oikeus saada nähtäväksi kirjaamisia ja pyytää muutosta kirjauksiin, mikäli ne koetaan vääriksi.
.
Terapeutilla voi olla käytössä paperinen kalenteri tai kännykkäkalenteri. Kalenteriin ei merkitä tunnistettavia nimiä tai henkilötietoja varkauksien tai katoamisriskien vuoksi.
Infektioiden torjunta ja yleiset hygieniakäytännöt
Yleisimpiä infektioita ovat tavanomaiset kausivirukset. Virusten ennaltaehkäisyssä toimitaan vallitsevien ohjeiden mukaisesti.
Bakteerien osalta toimitaan vallitsevien ohjeiden mukaisesti.
Jokaisen terapeutin ja asiakkaan vastuulla on olla vastuullinen toimija ja ehkäistä omalta osaltaan viruksen leviämistä.
Ihon kautta tai välityksellä tarttuvat taudit ovat terapian este sen leviämisen vuoksi.
Sairaana tai sairaudentuntoisena perutaan sovittu tapaaminen.
Perushygienian ylläpitäminen ja huomioiminen kuuluu työnkuvaan ja on osa turvallista toimintaa.
Perushygieniaa vahvistetaan esim käsidesin , hanskojen tai suojavaatteiden käytöllä.
Epäselvissä tilanteissa keskeytetään toiminta ja kysytään tarkempia tietoja asiakkaan kautta lääkäriltä tai vastaavalta hoitajalta / sairaalatasolta.
Asiakkaita kannustetaan olemaan vastuullisia toimijoita ja ilmoittamaan muuttuvista tilanteista liittyen sairastumisiin tai terveydentilaan potilasturvallisen toiminnan varmistamiseksi.
Puutteet ja poikkeavuudet
Puutteet ja poikkeavuudet havaitaan palautteenannon tai omien havaintojen tai henkilöstöltä saatujen huomioiden avulla. Pyrimme aktiiviseen ja avoimeen palautteen saamiseen ja pyrimme vaikuttamaan ja tekemään muutoksen viiveettä ja korjaamaan toimintaa.
Asiakkaan kuntoutuksen etenemistä seurataan reaaliaikaisesti ja tavoitteellisesti. Kuntoutuksen palveluntuottajana meillä on vastuu puuttua tilanteisiin , jossa on poikkeamaa asiakkaan oikeuksien toteutumisesta tai huolta kuntoutuksen edistymisestä. Asia otetaan puheeksi ensin asiakkaan tai huoltajan kanssa. Tarvittaessa tehdään huoli-ilmoitus tai maksajatahon ottaminen mukaan yhteistyössä asiakkaan tai huoltajan kanssa.